E-Cruise –nopeudenrajoitin on luotu kevytautoille

Kaha on kehittänyt yhteistyössä E-Cruisen kanssa nimenomaan kevytautokäyttöön tarkoitettua nopeudenrajoitinta, jonka ohittaminen ja manipuloiminen ilman näkyviä todisteita on käytännössä mahdotonta.

Toisin kuin analogiset nopeusrajoittimet, digitaalinen E-Cruise lukee ajoneuvon nopeuden suoraan CAN-väylästä. Tämä tarkoittaa sitä, että ainoa tapa rajoittimen kiertämiseen on poistaa se kokonaan, mikä on helposti havaittavissa jo pelkästään silmämääräisesti.

 

Rajoitin tekee autosta turvallisen ja miellyttävän ajaa

Mikäli E-Cruise-rajoitinta yritetään poistaa tai sen sähkönsyöttö loppuu, järjestelmä laittaa ajoneuvon automaattisesti tyhjäkäynnille, jolloin ajaminen ei luonnollisestikaan onnistu. Ohjaustehostin, ajoneuvon turvavarusteet ja muut sähköiset toiminnot pysyvät kuitenkin tällöinkin toiminnassa.

Kevytautorajoitin rajoittaa nopeuden lisäksi myös moottorin tehoa ja kierroslukua, mikä estää turhat revittelyt ja kiihdytykset ja tekee autosta miellyttävän ja tasapainoisen ajaa.  Näin ollen hieman tehokkaammastakin ajoneuvosta saadaan hyvin toimiva kevytauto. Mikäli autossa on tehdasasenteinen vakionopeudensäädin, sen käyttöä rajoitetaan niin, ettei kevytauton korkeinta sallittua nopeutta voida ylittää.

 

Ajoneuvo tulee muutoskatsastaa

E-Cruise-nopeudenrajoittimen asentaminen moottorinohjausjärjestelmän ja sähköisen kaasupolkimen väliin on kohtuullisen yksinkertaista ja nopeaa. Asennuksen jälkeen ajoneuvo tulee muutoskatsastaa henkilöautosta kevytautoksi. Kun muutoskatsastus on tehty, varmistetaan sinetöidyn rajoitinyksikön toiminta jokavuotisilla katsastuksilla.

Kun kevytauton kuljettaja sitten täyttää 18 vuotta ja saa asianmukaisen ajokortin, poistetaan E-Cruise-rajoitin ja auto rekisteröidään takaisin henkilöautoksi. Rajoittimen johtosarjat on tällöin mahdollista hyödyntää ja asentaa tilalle vakionopeudensäädin, mikäli autossa ei ole sitä jo valmiiksi varusteena.

 

Jokainen automalli ja rajoitin –yhdistelmä tulee testata

Koska vaihteisto ja moottori –yhdistelmissä on huomattavia, automallikohtaisia eroja, on jokainen eri automalli ja rajoitin –yhdistelmä testattava erikseen. Rajoittimen asetukset ja säädöt ovat riippuvaisia moottorin tehosta ja vaihteiston tyypistä, joten kaikki yhdistelmät vaativat omanlaisensa ratkaisun.

Mikäli tarvitsisitte E-cruise –nopeudenrajoitinratkaisun johonkin automalliin, ottakaa rohkeasti yhteyttä.

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Aihe

Viesti