Hallituksen esitys kevytautoista hyväksyttiin eduskunnassa joulukuussa 2018, joten kevytautoja tullaan näkemään liikenteessä marraskuusta 2019 alkaen. Kevytautot ja niiden nopeudenrajoittimet ovat herättäneet paitsi kiinnostusta, niin myös paljon keskustelua ja kysymyksiä. Tässä siis hieman tietoa kevytautojen ominaisuuksista ja hankkeen etenemisestä.

Mikä kevytauto?

Kevytauto on nuorille, 15-17 -vuotiaille kuljettajille suunnattu henkilöauto, jonka nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautoihin tullaan kiinnittämään hitaan ajoneuvon kolmio, joka auttaa muuta liikennettä huomioimaan kevytauton. Kevytautoilla ei saa ajaa moottoritiellä eikä moottoriliikennetiellä.

Kevytauto pähkinänkuoressa:

  • Vuoden 2014 jälkeen ensirekisteröity henkilöauto
  • Omapaino maksimissaan polttomoottorikäyttöisissä autoissa 1500 kg, sähköautoissa 1800 kg
  • Autossa hitaan ajoneuvon kolmio
  • Maksiminopeus 60 km/h

 

Nämä ominaisuudet tiedämme jo

Alun perin vetokoukkua kaavailtiin kevytauton pakolliseksi varusteeksi, mutta näillä näkymin tästä vaatimuksesta ollaan luopumassa. Vetokoukkupakko nimittäin rajaisi kevytautokäytöstä suuren osan pienimmistä A-segmentin autoista, jotka muutoin sopisivat täydellisesti nuoren ensimmäiseksi autoksi.

Myöskään paljon keskustelua herättänyt GPS-GSM -seuranta ei ole tulossa pakolliseksi. Liikenneministeriön mukaan sopivan järjestelmän rakentaminen viranomaiskäyttöön olisi liian monimutkaista ja vaatisi liian suuria investointeja. Mikäli autoon kuitenkin halutaan seurantajärjestelmä, on sen jälkiasentaminen mahdollista. Myös Kahan tuotevalikoimasta löytyy tähän tarkoitukseen sopiva ratkaisu.

Yksi kevytautojen parhaista puolista on se, ettei niiden paikkalukua tulla rajoittamaan. Eli jos henkilöautossa on viisi istumapaikkaa, on niitä viisi myös muutoskatsastuksen jälkeen. Tällä päätöksellä liikenneministeriö pyrkii siihen, että useampi nuori matkustaisi samassa autossa ja päästöt saataisiin pysymään mahdollisimman pieninä.

Mitkä autot sitten sopivat kevytautoiksi? Vastaus: lähes kaikki vuoden 2014 jälkeen ensirekisteröidyt henkilöautot, joiden omamassa ei ylitä kevytautoille asetettua painorajaa. Kahan rajoitinkehitystyö kattaa käytännössä kaikki 2015 sekä uudemmat automallit ja valikoimasta löytyy sopiva rajoitinratkaisu lähes kaikkiin henkilöautoihin.

 

Mitä seuraavaksi?

Kevytautohankkeessa odotellaan seuraavaksi viranomaisten määräyksiä, jotka pitkälti määrittelevät rajoittimien lopulliset ominaisuudet sekä niiden asennukseen liittyvät toimenpiteet ja vaatimukset.

Kevytautoja koskevat määräykset ovat nyt suunnitteluvaiheessa ja määräysluonnoksen on määrä lähteä ulkoiselle lausuntokierrokselle kevään aikana. Lopulliset määräykset saadaan mahdollisesti syys-lokakuun aikana.